Ophélie JOUAN

PhD candidate
Art History, Looted Art, Cultural Heritage in Armed conflicts, Restitution

Biography

Ophélie Jouan is an Art historian graduated from the École du Louvre in Paris. Her research focuses on Nazi spoliations in France during the Second World War and on the “Fine Arts Officers” who recovered art works in Germany and Austria from 1944. As such, she dedicated a biography to the résistante of the Jeu de Paume museum, Rose Valland, based on information newly uncovered in her personal papers and at the National Archives (ed. Department of Isère, 2019).

She also worked with the Diplomatic Archives (French Ministry of Foreign Affairs) and the Association for the Memory of Rose Valland on the improvement of their archival inventories relating to the résistante. As curator and scientific advisor of several exhibitions, she lately worked on the one dedicated by the Musée Dauphinois (Grenoble) to Rose Valland in 2019-2020, Rose Valland, en quête de l’art spolié [Rose Valland, in search of looted art]. 

Ophélie Jouan began a PhD at Sciences Po Paris in 2020 about the post-war legal pur


LAST PUBLICATIONS

  • Rose Valland, The Art Front. The Defense of French Collections 1939-1945, trad. Ophélie Jouan, Dallas, Laurel Publishing LLC, 2024 (to be published in the fall 2024).
  • Anne Liskenne, Ophélie Jouan, « Jenny Delsaux (1896-1977), itinéraire d’une pionnière des bibliothèques », article publié sur le carnet Hypothèses du programme de recherche 2020-2023 La Bibliothèque nationale sous l’Occupation. Des sources pour l’histoire du livre et des collections entre 1940 et 1946 (ARC-BN2GM, dir. Anne Leblay-Kinoshita), mise en ligne le 6 décembre 2022. URL(consulté le 10 décembre 2022) : https://arcbn2gm.hypotheses.org/1331 2. 
  • « Le personnel des musées et l’épuration du marché de l’art français (1944–1951) » dans Elisabeth FURTWÄNGLER et Mattes LAMMERT (eds.), Kunst und Profit. Museen und der französische Kunstmarkt im Zweiten Weltkrieg (Art et Profit. Les musées et le marché de l’art pendant la Seconde Guerre mondiale), Berlin/Boston, De Gruyter, 2022, pp. 257-271.

▸ Liste des publications

CONFERENCES AND COLLOQUIUMS

To come

  • January 26, 2024 : « Rose Valland ou la résistance par l'archive (1940-1944) » dans le cadre de la journée d'étude Archiver en temps de guerre aux Archives nationales du monde du travail, Roubaix.
  • May 18, 2024 : « Protéger les collections nationales pendant la Guerre froide. Le service de protection des œuvres d'art de Rose Valland (1952-1968) » avec Romane Spirin à la Fondation des Artistes, Nogent-sur-Marne.

Past

  • 2023, 28 mars : « Le Jeu de Paume entre résistance et récupération. L'œuvre de justice et de mémoire de Rose Valland (1940-1980) » dans le cadre d'une formation de l'Académie de Paris à destination d'enseignants d'histoire-géographie, Jeu de Paume.
  • 2022, 9 décembre : « Récupérer le patrimoine français après les pillages nazis (1944-1949) » à la Bibliothèque nationale universitaire de Strasbourg, dans le cadre de l'exposition Face au nazisme.
  • March 3, 2021: “Pillages et restitutions : les enjeux diplomatiques de l’art spolié durant la Seconde Guerre mondiale (1939-1949)” as part of the seminar “Art, Culture et Guerre” directed by Céline Jurgensen, École normale supérieure.
  • December 11, 2020: “L’épuration du marché de l’art et la récupération des biens culturels spoliés en France : état des sources et analyse des acteurs et des mécanismes à l’œuvre” at the Institut national d'histoire de l'art [originally scheduled on June 29, 2020].
  • October 9, 2020: “Le personnel des musées et l’épuration du marché de l’art français (1944-1951)” as part of the symposium “The Museums and the French Art Market” (»Die Museen und der französische Kunstmarkt während der deutschen Besatzung«) organized by the Technische Universtität Berlin on October 8 and 9, 2020.
  • October 8, 2020: “Les “officiers Beaux-Arts” et la récupération artistique française dans les territoires de l'ancien Reich (1944-1949)”, symposium at the Musée dauphinois, Grenoble [originally scheduled on March 13, 2020].
  • September 18, 2020: “Rose Valland and the Fine Arts Officers and the French artistic recovery in Germany and Austria (1944-1953)” at the Jagdschloss Museum (Groß Schönebeck).
  • December 17, 2019: “Rose Valland au Jeu de Paume (1932-1945)”, conference at the Musée du Jeu de Paume (Paris).
  • September 7, 2019: “French legal post-war purge and artistic recovery and repatriation (1944-1960)” (»Französische „Säuberungsprozesse“ der Nachkriegszeit und die Rückgewinnung der Kunstwerke«), at the Ludwig-Maximilians-Universität München, as part of the seminar directed by Christian Fuhrmeister.
  • November 9, 2018: “Les spoliations artistiques nazies en France et les restitutions (1940-… ?)” as part of the seminar Guerre, politique et sociétés. Historiographie des deux guerres mondiales : le monde en guerre au XXe siècle directed by Alya Aglan, professor at the Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne.
  • November 2, 2018: “Krieg und Heimat. Présentation de la correspondance d’un soldat schilikois pendant la Grande Guerre”, inaugural conference of the eponymous exhibition in Schiltigheim (Eurométropole de Strasbourg), from October 31, 2018 to January 21, 2019.

scholarship

2021-2022 : doctoral scholarship from Fondation pour la Mémoire de la Shoah (Paris)

2020 : Research scholarship "French Art Market history during under the Nazi Occupation" from the Institut national d'histoire de l'art and the Deutsche Forum für Kunstgeschichte Paris.

 

Supervision of PhD Thesis

Laurence Bertrand Dorléac (Sciences Po, Centre d'histoire)
Christian Fuhrmeister (Zentralinstitut für Kunstgeschichte, Munich)

Thesis title : "French legal post-war purge and artistic recovery and repatriation (1944-1957)"

Back to top