Home>Chut! The podcast that makes noise in the library - Episode 1
09.09.2024
Chut! The podcast that makes noise in the library - Episode 1
The library is launching a podcast for Sciences Po students. 30 minutes long, Chut! The podcast that makes noise in the library takes the form of a magazine: hosted by 2 librarians, Myriam and Sophie, each episode is based on a discussion between students and guests on a topic that concerns and interests you, with student recommendations via a microtrottoir and a portrait of a librarian.
The podcast is available on Spotify, Soundcloud, Podcast Addict, Deezer, Amazon Music and Apple.
In this episode, we look at the issue of student mental health and the role that libraries can play in addressing the issue of well-being.
Guests
Natalia La Valle Torres, Sociology Reference Librarian
Zéo Richez, M2 Research student in sociology at the time of recording, now a PHD student in sociology
Portrait
Laurent Bajon, librarian
Resources
Student recommendations
Recommendations from the microtrottoir. Answers to the question ‘What can you recommend to your fellow students to help them relax during the university year?
Fantasy:
- Sanderson , Brandon. L’empire ultime. traduit par Mélanie Fazi . Paris : Orbit. 2010. vol. 1/. 606 p. (Fils-des-Brumes ; n˚ 1). (Suggested by Julie)
Comics:
- Blake et Mortimer (Suggested by Constance)
Philosophical novels and tales:
- Hesse Hermann, Delage Joseph, Brenner Jacques, et al. Siddhartha. Paris : Grasset. 1975. (Suggested by Tomás)
- Saint-Exupéry , Antoine de. Le petit prince. Paris : Gallimard. 1999. 97 p. (Collection Folio ; n˚ 3200). (Suggested by Fatou)
And also:
- Working in the library and keeping work time and break time separate (Fatou)
- Don't overwork yourself, socialise and share experiences with others (Adrian)
- Go to the theatre, with student ticket prices to see, for exemple Le cercle des poètes disparus (Inès)
- Walk around Paris without a telephone and meditate once a day (Samuel)
- Cycling around Paris at night and going to concerts, particularly at the Philharmonie (Jonas)
Resources recommended by the library
Getting started:
- Gori, Roland, “Quelle place pour le soin psychique aujourd'hui ?”. Cairn “Rencontre” (entretien avec Cécile Guéret). 2024. [entretien vidéo]
- Mandel, Lisa. Se rétablir. Tome 1. Marseille : Exemplaire Lisa Mandel. 2022.
- Melchior, Maria. Santé mentale : un défi pour le XXIe siècle. Paris : Michalon éditeur. 2023.
- Ollagnier Virginie, Maurel Carole, Cohen Hélène, et al. Nellie Bly : dans l’antre de la folie. Grenoble : Glénat. 2021.
- Honnoré, Marion. Les cours en visio me donnent envie de mourir. Grenoble : Éditions Le monde à l’envers. 2022.
- Kaavan - Le podcast Santé Psy Etudiant. En ligne : https://podcasts.apple.com/fr/podcast/kaavan-le-podcast-sant%C3%A9-psy-etudiant/id1734297354 [consulté le 30 août 2024].
- Lafon, Laurent. Accompagnement des étudiants : une priorité et un enjeu d’avenir pour L’État et les collectivités. Rapport n° 742. Sénat. 2021. En ligne : https://www.senat.fr/rap/r20-742/r20-742.html [consulté le 30 août 2024].
- La santé sur les campus. En ligne : https://www.etudiant.gouv.fr/fr/la-sante-sur-les-campus-910 [consulté le 30 août 2024].
For further reading:
Video:
- Gayet, Clémence. Développer la santé mentale des étudiants. Canal U. 2022. En ligne : https://www.canal-u.tv/chaines/msh-alpes/developper-la-sante-mentale-des-etudiants-clemence-gayet [consulté le 30 août 2024].
Academic resources:
- Agora débats/jeunesses : Jeunes et santé mentale : ressources et appropriations. Paris : Presses de Sciences Po. 2024/2 N° 97. En ligne : https://shs.cairn.info/revue-agora-debats-jeunesses-2024-2?lang=fr [consulté le 30 août 2024].
- Amsellem-Mainguy, Yaëlle et Arthur Vuattoux. « Chapitre 6. Une histoire sans fin » Jeunesses. [s.l.] : Presses de Sciences Po. 2022, p. 135‑148. En ligne : https://shs.cairn.info/article/SCPO_AMSEL_2022_01_0135?lang=fr&tab=texte-integral [consulté le 30 août 2024].
- Barnett, Phoebe, Laura-Louise Arundell, Rob Saunders, et al. « The efficacy of psychological interventions for the prevention and treatment of mental health disorders in university students: A systematic review and meta-analysis », Journal of Affective Disorders. 1 février 2021, vol.280. p. 381‑406. En ligne : https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0165032720329050 [consulté le 30 août 2024].
- Bègue-Shankland, Rébecca, Clémence Gayet, et Nadine Richeux. La santé mentale des étudiants: approches innovantes pour la prévention et l’accompagnement. Issy-les-Moulineaux, France : Elsevier Masson. 2022. vii+244 p. (en cours d’acquisition)
- Coutant Isabelle, Wang Simeng, Rechtman Richard, et al. Santé mentale et souffrance psychique : un objet pour les sciences sociales. Paris : CNRS éditions. 2018.
- Coulon, Alain. Le métier d’étudiant : l’entrée dans la vie universitaire. Paris : Presses universitaires de France. 1997.
- Coutanceau, Roland, Rachid Bennegadi, et Boris Cyrulnik. Santé mentale et société. Malakoff : Dunod. 2020.
- Couturier, Alexandre. Prendre en compte la santé mentale des publics en bibliothèque universitaire, Mémoire. Villeurbanne : Enssib. 2023. En ligne : https://www.enssib.fr/bibliotheque-numerique/notices/71155-prendre-en-compte-la-sante-mentale-des-publics-en-bibliotheque-universitaire [consulté le 17 septembre 2024].
- Cupa, Dominique, Hélène Riazuelo, et Lucia Romo. La santé psychique des étudiants Ed. 1. [s.l.] : EDP Sciences. 2015. En ligne : https://univ.scholarvox.com/book/88918877 [consulté le 30 août 2024].
- Galland, Olivier. Sociologie de la jeunesse. [s.l.] : Armand Colin. 2022. En ligne : https://shs.cairn.info/sociologie-de-la-jeunesse--9782200631352?lang=fr [consulté le 30 août 2024].
- Grubic, Nicholas, Shaylea Badovinac, et Amer M Johri. « Student mental health in the midst of the COVID-19 pandemic: A call for further research and immediate solutions », International Journal of Social Psychiatry. août 2020, vol.66 no 5. p. 517‑518. En ligne : http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0020764020925108 [consulté le 30 août 2024].
- Keyes, Corey L. M. « The Mental Health Continuum: From Languishing to Flourishing in Life », Journal of Health and Social Behavior. 2002, vol.43 no 2. p. 207‑222. En ligne : https://www.jstor.org/stable/3090197 [consulté le 30 août 2024].
- Marcotte, Julie et Marie-Claude Richard. Construction de soi et appartenance dans la transition à la vie adulte. [s.l.] : Presses de l’Université du Québec. 2023. En ligne : https://univ.scholarvox.com/book/88942349 [consulté le 30 août 2024].
- Morris, Jane. Improving university mental health. Cambridge, United Kingdom New York, NY : Cambridge University Press. 2023.
- Morvan, Yannick, et Ariel Frajerman. 2020. “La Santé Mentale Des Étudiants : Mieux Prendre La Mesure Et Considérer Les Enjeux.” PsyArXiv. doi:10.31234/osf.io/8rkuq.
- Porrovecchio, Alessandro, Gabriele Di Francesco, Thierry Pezé, et al. Etudiants : acteurs de leur santé ? : regards pluridisciplinaires. Paris : L’Harmattan. 2017. (en cours d’acquisition)
- Rizet, Clément. Étudiants en souffrance psychique : une jeunesse déboussolée. Paris : l’Harmattan. 2021.
- Romo, Lucia, Stéphanie Nann, Elisabetta Scanferla, et al. « La santé des étudiants à l’université comme déterminant de la réussite académique », Revue québécoise de psychologie. 2019, vol.40 no 2. p. 187‑202. En ligne : https://www.erudit.org/fr/revues/rqpsy/2019-v40-n2-rqpsy04976/1065909ar/ [consulté le 30 août 2024].
- Villatte, Aude, Diane Marcotte, et Alexandra Potvin. « Ces étudiants à risque de dépression », Le Sociographe. 18 septembre 2015, vol.51 no 3. p. 65‑75. En ligne : https://shs.cairn.info/article/GRAPH_051_0065?lang=fr&tab=resume [consulté le 30 août 2024].
Reports
- Directorate-General for Education, Youth, Sport and Culture (European Commission) , Elena Riva, Kate Lister, et al. Bien-être mental des étudiants et du personnel dans les établissements d’enseignement supérieur européens: résumé analytique. [s.l.] : Publications Office of the European Union. 2023. En ligne : https://data.europa.eu/doi/10.2766/221390 [consulté le 30 août 2024].
- Observatoire national de la vie étudiante. La vie étudiante au temps du COVID-19 : Incertitudes, transformations et fragilités. OVE Infos. n°42. Septembre 2020.