Bio :
Agnès van Zanten is a sociologist, director of research CNRS at CRIS (Centre de Recherche sur les Inégalités Sociales), and co-director of the LIEPP Research Group, "Educational Policies" until December 2018. Her research interests include school choice, parental strategies, the production of educational segregation and inequalities, internal and external dynamics of schools, the teaching profession, and local educational policies. She also works on cross-national comparisons of educational systems and policies, and on regulation of European educational systems and the production of inequalities. Her researches have been awarded : Docteur Honoris Causa by the University of Turku (Finland) and Docteur Honoris Causa by the University of Geneva (Switzerland). She also received the CNRS silver medal in 2017.
|
LIEPP Publication(s) :
Articles and Contributions to Collective Works
-
Anne-Claudine OLLER, Agnès VAN ZANTEN, Le cadrage « enchanté » des choix étudiants dans les salons de l’enseignement supérieur Formation Emploi. Revue française des sciences sociales. n° 155, p. 75-95 2021
-
Clément PIN, Agnès VAN ZANTEN, The Impact on French Upper-Secondary Schools of Reforms Aiming to Improve Students’ Transition to Higher Education In William Pink (Ed.), Oxford Encyclopedia of School Reform New York: Oxford University Press 2021
-
Agnès VAN ZANTEN, Clément PIN, FROUILLOU Leïla Les plateformes APB et Parcoursup au service de l'égalité des chances ? L'évolution des procédures et des normes d'accès à l'enseignement supérieur en France L'Année sociologique n° 2, Vol. 70 2020
-
Clément PIN, Agnès VAN ZANTEN, Leïla FROUILLOU Le rôle des instruments dans la sélection des bacheliers dans l'enseignement supérieur. La nouvelle gouvernance des affectations par les algorithmes Sociologie Vol 2, p. 209-215 2019
-
Agnès VAN ZANTEN, Neo-liberal influences in 'conservative' regime : the role of institutions, family strategies and market devices in access to higher education in France Comparative Education Vol 55, n°2 2019
-
Alice OLIVIER, Anne-Claudine OLLER, Agnès VAN ZANTEN, Channeling students' into higher education in French secondary schools and the re-production of educational inequalities : discourses and devices Etnografia e Ricerca Qualitativa n°2, p.225-250 2018
-
Agnès VAN ZANTEN, German FERNANDEZ-VAVRIK, Filippo PIRONE Discrimination positive, méritocratie et inclusion en tension : les "Conventions éducation prioritaire" de Sciences Po Raisons éducatives Vol 22, n°1, p.19-47 2018
-
Agnès VAN ZANTEN, Marco PITZALIS Inequalities of access to higher education : the role of policies, institutions and markets Rassegna Italiana di Sociologia n°2 2017
-
Agnès VAN ZANTEN, Marco PITZALIS Presentation : General trends in the social and scholarly field of higher education Rassegna Italiana di Sociologia n°2 2017
-
Agnès VAN ZANTEN, in C.Corsi, A.Magnier (Dir.) French elite higher education : facing the challenges of widening participation and globalisation Quaderni Cesare Alfieri n° spécial L'Università alla specchio. Questioni et prospettivi p.115-136 2016
-
Agnès VAN ZANTEN, Alice OLIVIER, Les stratégies statutaires des établissements d’enseignement supérieur. Une étude des « journées portes ouvertes » , LIEPP Working Paper n°40, novembre 2015
-
Agnès VAN ZANTEN, Amelia LEGAVRE, Engineering access to higher education through higher education fairs- LIEPP Working Paper, n° 22, April 2014
-
Agnès VAN ZANTEN, "L’ouverture sociale des grandes écoles" Societés Contemporaines , N°79 2010
-
Agnès VAN ZANTEN, "La méritocratie scolaire. Un modèle de justice à l’épreuve du marché" Sociologie , vol.1, N°1 2010
-
Agnès VAN ZANTEN, , (avec J. Dronkers et G. Felouzis (eds)), "Education markets and school choice" Educational Research and Evaluation , vol.16, N°2 2010
-
Agnès VAN ZANTEN, , In: M. Apple, S. Ball et L.A Gandin (eds), "The Sociology of Elite Education" The Routledge International Handbook of the Sociology of Education , Londres/New York, Routledge 2009
-
Agnès VAN ZANTEN, , In Maarten Simons, Mark Olssen, Michael Peters, (eds), "New positive discrimination policies in basic and higher education: from the quest of social justice to optimal mobilisation of human resources?" Re-reading education policies: a handbook studying the policy agenda of the 21st century , Rotterdam, Sense Publishers 2009
-
Agnès VAN ZANTEN, , In: J.-L. Derouet et M.-C. Derouet-Besson (dirs.), "La fin de la méritocratie ? Les stratégies éducatives des classes moyennes" Repenser la justice dans le domaine de l’éducation et de la formation , Bern, Peter Lang 2009
-
Agnès VAN ZANTEN, "Le choix des autres. Jugements, stratégies et ségrégations scolaires" Actes de la recherche en sciences sociales , N°180 2009
Book(s)
-
Agnès VAN ZANTEN, in Patrick Rayou (Ed.) L'origine sociale des élèves. Mythes et réalités Paris : Retz, p. 61-72 2019
-
Agnès VAN ZANTEN, Elites in Education Londres : Routledge, serie "Major Themes in Education", vol 4, 1712p 2018
-
Alice OLIVIER, Anne-Claudine OLLER, Agnès VAN ZANTEN, Katrina ULHY, in N.INGRAM, A. TARABINI (Eds.) Educational Choices : Aspirations and Transitions in Europe National framing and local reframing of students' transition to higher education in France : limitations and pitfalls Londres : Routledge, p.149-166 2018
-
Agnès VAN ZANTEN, in S. Parker, K. Gulson, T. Gale (Eds.) Policy and Inequality in Education Springer, p. 73 - 89 2017
-
Alice OLIVIER, Agnès VAN ZANTEN, in H. Draelants, X.Dumay (Dir.) Les écoles et leur réputation. L'identité des établissements en contexte de marché Bruxelles : De Boeck, p. 233-249 2016
-
Amelia LEGAVRE, Agnès VAN ZANTEN, in G. Goastelleg, F.Picard (Eds) Higher Education in Societies : A Multi Scale Perspective Rotterdam and Boston, Sense Publishers, p.183-203 2014
-
Agnès VAN ZANTEN, , (avec P. Rayou), Les 100 mots de l'éducation , Paris, PUF, collection Que sais-je ? 2011
-
Agnès VAN ZANTEN, Les politiques d’éducation , Paris, PUF, collection Que sais-je ? (2ème édition) 2011
-
Agnès VAN ZANTEN, Choisir son école. Stratégies parentales et médiations locales , Paris, Presses Universitaires de France 2009
|