Laurence Bertrand Dorléac

Full professor
Visual History , History Of Things, Political History Of Art And The Art World, History Of Representations Of War, History of The Lion and of governance

Professor of Contemporary History at Sciences Po Paris (Art History)

Laurence Bertrand Dorléac holds the rank of Professor of Universities and occupies a post of Professor at Sciences Po.
At The Center for History, she leads the seminar "Art and Society" and publishes the "Lettre du Seminaire" (a bilingual newsletter in French and English) since 2004.

This project has the support of the Fondation de France.

Last Publications

  • Denis Lafay (dir.), Démocratia: "Une époque formidable 2023" au révélateur de l'IA, avec L. Berger, L. Bertrand Dorléac, ..., Cédric Villani, Editions de l'Aube, 2024
  • Bertrand Dorléac, Laurence. Un ours dans la tête: Greta Thunberg. Gallimard, pp. 176, 2022, Folio Actuel, 2072976456. <hal-03589043>
  • Bertrand Dorléac, Laurence, ed(s). 2021. Arcimboldo ou Rhétoriqueur et magicien: de Roland Barthes. Tirés à part. Paris, France: Éditions de la Sorbonne.
  • Bertrand Dorléac, Laurence. 2021. "Contre-malheur." In Magritte Renoir, Le surréalisme en plein soleil, ed. Didier Ottinger, Cécile Debray, Michel Draguet, Laurence Bertrand Dorléac and Marie Sarré, 129-141. Paris: Réunion des musées nationaux - Grand Palais.
  • Bertrand Dorléac, Laurence. 2021. "Le couteau dans la plaie." Institut Mémoires de l'édition contemporaine (IMEC)., https://www.imec-archives.com/matieres-premieres/papiers/damisch/laurence-bertrand-dorleac.
  • Bertrand Dorléac, Laurence. 2020. Pour en finir avec la nature morte. Art et Artistes. Paris: Éditions Gallimard.
  • Bertrand Dorléac, Laurence. 2020. "Dans le tapis du monde / Within the World's Tapestry." In Mark Tobey - Tobey or not to be ?:, ed. Jean-Gabriel De Bueil, Stanislas Ract-Madoux, Véronique Jaeger, Emmanuel Jaeger, Cécile Debray, Laurence Bertrand Dorléac, David Anfam, Thomas Schlesser, Etienne Klein and Stéphane Lambert, 26-51. Paris: Éditions Gallimard. Hors série Connaissance.

CV (PDF, 331 Ko) (FR)

Teaching Activities

  • Histoire culturelle
  • Histoire de l'art
  • Histoire de l’art (19e-21e siècles)
  • Travaux pratiques

Other Activities

  • Chair of the Fondation Nationale des Sciences Politiques

Education

  • DOCTORAT - Histoire de l’art et archéologie, dir. Marc Le Bot, Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne (1984)
  • DOCTORAT - Histoire, dir., Pierre Milza, Sciences Po (1990)
  • HDR - , Conseil National des Universités (1995)

Last Publications

  • Bertrand Dorléac, Laurence, ed(s). 2021. Arcimboldo ou Rhétoriqueur et magicien: de Roland Barthes. Tirés à part. Paris, France: Éditions de la Sorbonne.
  • Bertrand Dorléac, Laurence. 2021. "Contre-malheur." In Magritte Renoir, Le surréalisme en plein soleil, ed. Didier Ottinger, Cécile Debray, Michel Draguet, Laurence Bertrand Dorléac and Marie Sarré, 129-141. Paris: Réunion des musées nationaux - Grand Palais.
  • Bertrand Dorléac, Laurence. 2021. "Le couteau dans la plaie." Institut Mémoires de l'édition contemporaine (IMEC)., https://www.imec-archives.com/matieres-premieres/papiers/damisch/laurence-bertrand-dorleac.
  • Bertrand Dorléac, Laurence. 2020. Pour en finir avec la nature morte. Art et Artistes. Paris: Éditions Gallimard.
  • Bertrand Dorléac, Laurence. 2020. "Dans le tapis du monde / Within the World's Tapestry." In Mark Tobey - Tobey or not to be ?:, ed. Jean-Gabriel De Bueil, Stanislas Ract-Madoux, Véronique Jaeger, Emmanuel Jaeger, Cécile Debray, Laurence Bertrand Dorléac, David Anfam, Thomas Schlesser, Etienne Klein and Stéphane Lambert, 26-51. Paris: Éditions Gallimard. Hors série Connaissance.

Supervision of PhD Thesis

Direction de doctorat et HDR en cours

  • Marie Gispert, Jean Cassou, du Front populaire à l'après-guerre. HDR.
  • Christian Joschke, Une histoire sociale des images techniques. Production-circulations-matérialités. HDR.
  • Ophélie Jouan, Juger les spoliateurs et récupérer les biens culturels spoliés en France (1944-1957). Thèse.
  • Carla Marand, L'émotion dans les oeuvres à l'heure de l'Intelligence Artificielle dans l'art depuis les années 2000. Thèse.
  • Romain Noël, Art et affects à l'heure de l'extinction. Les artistes face à l'apocalypse. Thèse.
  • Camille Richert : Motif du geste laborieux dans la production artistique, des années 1960 à nos jours. Thèse.
  • Victor Vanoosten : Gilbert Delaine et la réinvention de l'institution artistique : histoire sociale du musée d'art contemporain de Dunkerque, 1974-2013. Thèse.
  • Liwei Xu : Créer à la manière de la nature comme forme de résistance - La nature pour les artistes chinois de 1966 à 2016. Thèse.
Back to top