CERI’s Writing Seminar

 
Scientific Coordination

Juliette Galonnier, Assistant Professor
Charlotte DesmasuresPHD student
Chiara Ruffa, professeure des universités

About

This seminar provides a space for exchange and discussion around writing in the social sciences. It offers support to CERI doctoral students in the development of their various written productions (thesis chapters, articles to be submitted to journals, dissemination of research to a wider public, etc.).

It is meant to share techniques, “recipes” and other “tricks of the trade” while (re)giving doctoral students the taste and pleasure of writing, which is an integral part of the research process. This seminar is also intended to be a place of professional socialization because formulating (and receiving) critical and reasoned feedback on texts is a central activity of academia.

The seminar has four components, each of which addresses the issue of writing in its own way.

- Thematic workshops open to all, which consist of collective sessions around writing, publication in journals (French and English), the architecture of research texts, the development of the thesis outline, the use of images, etc.

- Text discussion workshops, i.e. working sessions in small groups: the doctoral students who participate share in advance an advanced draft of a chapter or article which they submit to the (benevolent) gaze of their peers. Each text is discussed by a doctoral student and a researcher. The focus is not so much on the content of the research as on the presentation of evidence, the structure, the style and the argumentative process.

- A writing residency organized for doctoral students and by doctoral students, which consists of a stay “hors les murs” of several days for a group of around ten people, in order to benefit from unfragmented writing time and sustained peer-to-peer exchanges

- Weekly ‘Shut up and write!’ sessions organized by Chiara Ruffa, i.e. moments of writing in silence during which CERI members meet in a room to work on their respective writing projects, in 45-minute sessions, interspersed with breaks. These collective times promote the discipline of writing and facilitate exchange.

Network

Sign up for the mailing list on this page

Agenda
Séance 1 -  La rentrée du séminaire d'écriture
Le mardi 30 septembre 2025 de 15h à 17h30
Salle G009 - Evénement en hybride
Lien Zoom: https://sciencespo.zoom.us/j/91586480531
Le séminaire d'écriture du CERI fait sa rentrée !
Au programme : présentation du séminaire et de ses multiples réjouissances (séances thématiques, séances de travail sur textes, séances d'écriture collective et résidence d'écriture) ; présentation par Chiara Ruffa et Hugo Meijer des essentiels de la publication en sciences sociales. 
Intervenant.e.s  :
Charlotte Desmasures (doctorante CERI)
Juliette Galonnier (Assistant Professor, CERI)
Hugo Meijer (chargé de recherche CNRS HDR/CERI)
Chiara Ruffa (Professor, CERI)
Séance 2 - Écrire sa thèse : retours d'expériences
Le jeudi 16 octobre 2025 de 14h45 à 16h45
Salle G009 - Evénement en hybride
Lien Zoom : https://sciencespo.zoom.us/j/92067439921
Quatre récents docteurs du CERI reviennent sur l'écriture de leur thèse et partagent leurs ficelles.
Intervenant.e.s : 
Guillaume Beaud (docteur CERI 2025), thèse "Ruling Servants: Regime Change and the (Re)Making of the Upper Bureaucracy in Iran and Pakistan"
Louise Beaumais (docteure CERI 2025), titre de la thèse "On the use of numbers in foreign policy: from datafication to datafiction. Lessons from the French and British Arctic policies"
Shreya Parikh (docteure CERI 2024), titre de la thèse "Mirages of Race: Blackness, Racialization, and the Black Movement in Tunisia"
Anaëlle Vergonjeanne (docteure CERI 2024), titre de la thèse "Repeser les vulnérabilités climatiques, la turbulente participation des enfants dans la coopération internationale"
Séance 3 -  Publishing an article in an English-language peer-reviewed journal
Le jeudi 6 novembre  2025 de 12h30 à 14h30
Salle à déterminer - Evénement en hybride
Lien Zoom : https://sciencespo.zoom.us/j/93024064172
Trois rédacteurs en chef ou membres de comité de rédaction de grandes revues anglophones viennent présenter la ligne éditoriale et les critères d'un "bon article" dans leur revue
Intervenant.e.s :
Monique Beerli (Maitresse d'enseignement et de recherche, Université de Genève), pour International Political Sociology
Christian Lequesne (Professeur, CERI), pour European Review of International Studies
Alanna O'Malley (Associate Professor, University of Leiden) pour Global Governance
Séance 4 - Publier un article dans une revue à comité de lecture francophone
Le jeudi 27 novembre 2025 de 14h45 à 16h45
Salle à déterminer- Evénement en hybride
Lien Zoom : https://sciencespo.zoom.us/j/96218241246
Trois rédacteurs en chef ou membres de comité de rédaction de grandes revues francophones viennent présenter la ligne éditoriale et les critères d'un "bon article" dans leur revue
Intervenant.e.s :
Mathias Delori (chargé de recherche HDR CNRS/CERI) pour Cultures&Conflits
Elise Massicard (directrice de recherche CNRS, CERI) pour Critique internationale
Franck Petiteville (professeur, IEP de Grenoble) pour Etudes internationales
 

Works

Partir écrire dans les Cévennes

Huit doctorants et doctorantes du CERI ont participé en septembre 2023 à la première édition d’une résidence d’écriture proposée par le laboratoire. Retrouvez leurs témoignages dans un carnet rédigé à plusieurs mains ICI

Back to top