pablo.cussac
Pablo Cussac García
Phone: 0781905890 - pablo.cussac@sciencespo.frPablo Cussac García is a PhD candidate (Sciences Po, CEE/CERI) and lecturer in political science at the department of social sciences at the École Normale Supérieure (ENS-PSL). His work draws from comparative politics, the historical sociology of the state, the sociology of policy devices and the sociology of professions and expertise to cover a broad range of interests including processes of statization, standardization and rationalisation of work and social activities.
His thesis, supervised by Philippe Bezes (Sciences Po, CEE/CNRS) and Hélène Combes (Sciences Po, CERI/CNRS), interrogates the recompositions of Latin American States under the influence of economic, psychometric, and neomanagerial devices. Through the comparison of the emergence, introduction and effects of standardized teacher evaluation in Mexico and Chile, it sheds light on the analogous managerial statization of teaching in both countries.
Refaire l'État, standardiser la profession. Genèse, usages et effets de l'évaluation enseignante au Mexique et au Chili (1991-2020), sous la direction de/Supervised by Philippe Bezes & Hélène Combes
-
Teaching
2022-2024, ENS-PSL (L3 et master)
Cours magistraux : Sociologie de l'État, Sociologie de l'action publique
Atelier de recherche : Parcoursup: classification, morale et merite
2019-2022, Sciences Po (L1 et L2, campus de Paris et Poitiers)
Conférences de méthode : Comparative Politics (cours magistral de Laura Morales (Paris)), Introduction à la science politique (cours magistraux de Bruno Cautrès (Poitiers) et de Dominique Reynié (Paris)), Introduction à la sociologie (cours magistral de Catherine Leclercq (Poitiers))
Atelier de méthode : Sociologie de l'action publique en Amérique latine (Poitiers)
Summer School: After the Pandemic: An Introduction to Science, Technology, and Politics, Introduction to the Social Sciences -
Languages
French, Spanish, English, Catalan, Portuguese (C1), German (B1)
« La frontière évaluative de l’État. Usages et résistances à un instrument de gouvernement par la performance de la profession enseignante au Mexique (2008-2019) », Politix, 2021, 34 (135), p. 107-134.
« L’évaluation des enseignants au Mexique : entre tentatives de rationalisation administrative et permanence du corporatisme », Revue Internationale d’Éducation de Sèvres, 2019, 81, p. 19-22.
« Vincent Dubois (2021). Contrôler les assistés. Genèses et usages d’un mot d’ordre, Paris : Raisons d’agir », Gouvernement et action publique, 2021, 10 (3), p. 133-138.
« Daniel M. Brinks, Steven Levitsky et María Victoria Murillo (dir.) (2020), The Politics of Institutional Weakness in Latin America, Cambridge, Cambridge University Press », Gouvernement et action publique, 11 (4), p. 123-128.
« Psicometría y evaluación docente: el bosque tras la política educativa », Revista Nexos. Distancia por tiempos. Blog de educación. 15/05/2019 [En ligne]