Cultural participation, cohort effects and higher education (1981-2012)
Cultural participation, cohort effects and higher education (1981-2012)
- Théâtre Hébertot - Photo Delphine Queme (CC BY-NC-ND)
Notes & Documents de l'OSC
n° 2016-02, Mars 2016
Cultural participation, cohort effects, and higher education (1981-2012)
Angèle Christin (The New School for Social Research, New York)
Philippe Coulangeon (OSC - CNRS / Sciences Po)
Olivier Donnat (DEPS - Ministère de la Culture et de la Communication)
Ce document propose une analyse comparée de l’évolution des facteurs sociaux de la participation culturelle en France et aux États-Unis depuis le début des années 1980. Elle s’appuie sur les Enquêtes sur les pratiques culturelles des français (1981,1988, 1997 et 2008) et des enquêtes issues du Survey of Public Participation in the Arts (1982, 1992, 2002 et 2008).
La période est marquée dans les deux pays par un recul de la lecture et des pratiques les plus légitimes et par une progression des pratiques issues de la culture de masse, en particulier le temps consacré à la télévision. On montre au moyen de modèles hiérarchiques Age-Période-Cohortes destinés (HAPC) une assez grande proximité des pays quant à l’impact des facteurs sociaux de la participation culturelle mais une plus grande prévalence des effets de cohortes en France et des effets de période aux États-Unis. La France se distingue aussi des États-Unis par l’effet atténué de l’éducation sur les pratiques culturelles observé au sein des cohortes les plus récentes, qui sont aussi celles de la massification scolaire, intervenue en France beaucoup plus tardivement qu’aux États-Unis. Au total, rien n’indique que la culture soit moins « classante » aux États-Unis qu’elle ne l’est en France. Les deux pays se différencient en revanche par l’ampleur des transformations générationnelles observées en France depuis le début des années 80 qui contraste avec la relative stabilité des comportements des américains au cours de la même période.
The French and the Americans are often presented as having radically different relations to popular and high culture. Yet no analysis has systematically compared the evolutions of cultural participation in the two countries over time. In this paper, we propose a statistical exploration of two nationally representative cross-sectional data sets: the four waves of the Survey of Public Participation in the Arts in the United States (1982-2008) and the Enquêtes sur les Pratiques Culturelles des Français (1981-2008). We argue that in both countries the relationship between cultural practices and social stratification has changed over time and across generations. In the United States and in France, highbrow cultural activities and reading practices have declined over time, whereas television viewing has increased. We then focus on the impact of period change and cohort renewal on these evolutions. We show a fairly close proximity of the two countries as to the impact of the social factors of cultural participation but a greater prevalence of cohort effects in France and of period effects in the US. France also differs from the US by the mitigated effect of education on cultural practices observed in the more recent cohorts.
These cohorts experienced a massive school expansion, which occurred in France much later than in the US. Finally, there is no indication of a weaker stratifying power of culture in the US than in France. The two countries differ by the extent of generational changes observed in French cultural habits since the early 80s, which contrasts with the relative stability of the American ones during the same period.
POUR EN SAVOIR PLUS